Als het goed is heb je inmiddels kraakhelder wat je visie is. Is dat niet het geval, lees dan mijn vorige artikel en start met het vastleggen van je visie. Staat je visie op papier? Mooi, dan kun je nu aan de slag met de missie.
• een missie is kort, zodat deze makkelijk te onthouden is; • een missie is /moet onderscheidend zijn. Een missie geldt alleen voor dat ene bedrijf; • een missie gaat nooit over geld of winst; • een missie is niet concreet: concretisering vindt plaats bij de formulering van doelstellingen en strategie.>
Stap 1. Vraag jezelf af waarvoor en waarom je organisatie bestaat.
Stel je zelf de vraag wat je met je bedrijf wil betekenen voor je klanten. Waarom doet je bedrijf wat het doet. Wat is de belangrijkste functie? Wat is het hoofddoel?
Stap 2. Voor wie bestaan we?
In deze stap beschrijf je wie jouw ideale klanten zijn. Wees hierin heel specifiek en duidelijk. Als je weet wie jouw ideale klant is, kun je veel gerichter je strategie bepalen.
Stap 3. Hoe willen wij gezien worden?
Welk beeld moeten onze klanten, werknemers en anderen van onze organisatie hebben? In deze stap beschrijf je de identiteit van de organisatie en eventueel ook je kernwaarden. De kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een organisatie en de pijlers waarop het bedrijf rust.
Stap 4. Waarom zijn onze diensten/ is ons product zo waardevol?
In deze stap omschrijf je de unieke kenmerken van je bedrijf, je dienst en/of product. Wat zijn onze unique selling points (USP’s). Wat doen wij anders dan anderen? Waarom zijn wij bijzonder?
Stap 5. Vat alles samen.
Heb je het voorgaande in beeld gebracht, schrijf dan vervolgens in een paar zinnen op wat je missie is. Hou het vooral kort en krachtig.
Hoe je dat doet? Dat doe je door concrete doelen te formuleren, in bijvoorbeeld een jaarplan. In een volgend artikel geef ik je handreikingen waarmee je heldere doelen kunt formuleren.
Heb je voor nu vragen, stel ze dan gerust. Je kunt mailen naar nicole@adequaatadvies.nl of bellen naar +31(0)6 52 42 10 18.
Hoe maak je een missie?
Ook voor het formuleren van een missie kun je een aantal stappen doorlopen. Houd bij het bepalen van de missie de volgende punten voor ogen:• een missie is kort, zodat deze makkelijk te onthouden is; • een missie is /moet onderscheidend zijn. Een missie geldt alleen voor dat ene bedrijf; • een missie gaat nooit over geld of winst; • een missie is niet concreet: concretisering vindt plaats bij de formulering van doelstellingen en strategie.>
Stap 1. Vraag jezelf af waarvoor en waarom je organisatie bestaat.
Stel je zelf de vraag wat je met je bedrijf wil betekenen voor je klanten. Waarom doet je bedrijf wat het doet. Wat is de belangrijkste functie? Wat is het hoofddoel?
Stap 2. Voor wie bestaan we?
In deze stap beschrijf je wie jouw ideale klanten zijn. Wees hierin heel specifiek en duidelijk. Als je weet wie jouw ideale klant is, kun je veel gerichter je strategie bepalen.
Stap 3. Hoe willen wij gezien worden?
Welk beeld moeten onze klanten, werknemers en anderen van onze organisatie hebben? In deze stap beschrijf je de identiteit van de organisatie en eventueel ook je kernwaarden. De kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een organisatie en de pijlers waarop het bedrijf rust.
Stap 4. Waarom zijn onze diensten/ is ons product zo waardevol?
In deze stap omschrijf je de unieke kenmerken van je bedrijf, je dienst en/of product. Wat zijn onze unique selling points (USP’s). Wat doen wij anders dan anderen? Waarom zijn wij bijzonder?
Stap 5. Vat alles samen.
Heb je het voorgaande in beeld gebracht, schrijf dan vervolgens in een paar zinnen op wat je missie is. Hou het vooral kort en krachtig.
Niet voor in de archiefkast!
En dan ben je klaar. Je hebt je visie helder en je missie vastgesteld. De weg naar een succesvolle toekomst ligt open. Nu is het zaak om die droom uit te laten komen.Hoe je dat doet? Dat doe je door concrete doelen te formuleren, in bijvoorbeeld een jaarplan. In een volgend artikel geef ik je handreikingen waarmee je heldere doelen kunt formuleren.
Heb je voor nu vragen, stel ze dan gerust. Je kunt mailen naar nicole@adequaatadvies.nl of bellen naar +31(0)6 52 42 10 18.